Ismertesse a foglalás szabályait! Milyen foglalási rendszereket ismer és alkalmaz? Milyen informatikai programokat alkalmaz, és mire használja az ügyintézői tevékenységben?
Információtartalom vázlata
– Az ajánlat tartalma
– Törzsutas fogalma
– Törzsutas programok és kedvezmények
– A foglalás szabályai
– Foglalási rendszerek
– Nemzetközi helyfoglalási rendszerek
– Informatikai programok és azok használata az ügyintézői tevékenységben
Törzsutas
A világ legelső törzsutasprogramja az American Airlines nevéhez fűződik – 25 évvel ezelőtt alakult meg a világon elsőként az AAdvantage® program, mely mára a legtöbb, közel 62 millió tagot számláló törzsutas program
ü Törzsutas kártyát csak természetes személy igényelhet.
ü A törzsutas kártyát személyesen vagy postai úton lehet átvenni.
ü A kedvezmény nem a teljes díjra, hanem csak a részvételi díjra vonatkozik, így a részvételi díjon felül fizetendő egyéb díjakra, járulékos költségekre, járulékokra pl. repülőjegy, repülőtéri illeték, biztosítás, jegykiállítási díj, kiszállítási díj stb... nem használható fel.
ü Egy törzsutas kártyával legfeljebb 4 fő részére vehető igénybe a kedvezmény.
ü A kedvezmény más akciókkal, engedményekkel nem vonható össze.
ü A törzsutas kártya már eleve kedvezményes árú termék vagy szolgáltatás ("Akciós", "Last minute", "First minute") esetében nem használható.
ü Csoportos foglalás esetén 4 személyenként 1 törzsutas kedvezmény vehető figyelembe.
törzsutas kedvezmények (péda):
Törzsutas kedvezményeket igénybe lehet venni például a légi közlekedésben, vasúton, autóbuszon.
A törzsutas kedvezmények különböző mértékűek lehetnek:
pl: légiközlekedésben:
Mindegyik légitársaságnak van saját törzsutas programja. Ennek lényege, hogy minél többet repül az utas, annál nagyobb kedvezményekben lesz része. Ehhez nem kell mást tenni, mint regisztrálni a programba, és minden egyes út előtt a check-in pultnál felmutatni azt a kártyát, amelyet postán küld a légitársaság. A kártyán a légitársaság neve, valamint a légi szövetség logója is szerepel. A rendszer regisztrálja a pontokat – több légitársaság ezeket mérföldeknek nevezi –, melyeket később különböző kedvezményekre, vagy ingyenes repülőjegyre lehet váltani. A kártya használata és kiállítása ingyenes.
Minden törzsutas a társaság menetrend szerinti – némely esetben charter – járatain gyűjtheti a pontokat. A gyűjthető pontok száma attól függ, hogy milyen távolságra, milyen osztályon (normál vagy kedvezményes turista, business vagy first class-on) utazik.
Nemzetközi helyfoglalási rendszerek:
CRS helyfoglalási rendszer:
Különböző társaságok alkották meg az utazási irodák számára, azért, hogy a repülőjegy értékesítési tevékenység minden munkafázisát számítógépen végezhessék, a nélkülözhetetlen információkhoz hozzá juthassanak.
Helyfoglalási rendszerek pl: Galileo, Amadeus, Word Span
Az Amadeus magyarországi képviselete Start Hungária néven alakult 1993-ban.
Főbb jellemzői:
- általános légiforgalmi információk tárolása
- helyfoglalás készítése egy vagy több légitársaság járatára
- ülés, helyfoglalás
- tarifa megjelenítés
- automatikus tarifaszerkesztés
- automatikus repülőjegy írás
- légi menetrend nyomtatás
- hotel program
- autóbérlés
- vasúti menetjegy kiállítás
- nemzetközi utazási információk
- ügynökség saját elszámolási rendszeréhez csatlakozás
- kulturális és idegenforgalmi programok
Nemzetközi számítógépes helyfoglalási rendszerek
Kezdetben a legforradalmibb változásokat a légiforgalmi vállalatok által alapított információs és helyfoglalási rendszerek hozták, amelyekhez egyre több szálloda és utazási iroda is csatlakozott. Nemzetközi méretekben CRS helyfoglalási rendszer működik. (CRS= Computer Reservation System; Számítógépes Helyfoglalási rendszer). E rendszer utazási irodák, szállodák, és repülőtársaságok tevékenységeihez egyaránt kapcsolódik.
1.3.1. Columbus On Line
Alkalmazási területe az idegenforgalmi szolgáltatások értékesítése a szolgáltatók (szállodák, légitársaságok, biztosítók, stb.) és a nagyszámú utazási iroda között. A rendszeren keresztül megjeleníthetők az értékesíthető termékek, szolgáltatások, mint pl: utak, szállások, utasbiztosítások, stb. jellemzői, árkalkulációi, illetve az értékesítés egyéb kondíciói, valamint a rendelkezésre álló kapacitások. A rendszer gyakorlatilag lehetővé teszi bármely tipusú szolgáltatás értékesítését. Az utazási irodák minden foglalásnál a szolgáltatók saját rendszeréhez férnek hozzá a Columbus On Line központján keresztül, így mindig az aktuális állapotot látják.
További előnyei a nagy kapacitás, a rövid válaszidő, a hardverfüggetlenség. Egyszerre több száz felhasználó és szolgáltató között teremt on line kapcsolatot. Az egyes kérdések, megrendelések közötti kommunikációs idő átlag 3-5 mp. A program grafikus felhasználói felületének köszönhetően könnyen kezelhető, felhasználóbarát. A Columbus On Line központja többféle kommunikációs csatornán érhető el a legegyszerűbb aszinkron modem kapcsolattól kezdve a csomagkapcsolt (X.25) hálózaton keresztül az Internetig.
Informatikai programok:
ez ugyanaz ami a referensi tételsor 16. tételének a végén van.
I suggest to you to visit the Lake Balaton. which is located in west